Списък при бременност

Ето един удобен списък за проверка, който ще Ви ръководи за здравословна бременност. Може да го свалите или да го разпечатате, така че да го използвате по-лесно.

1-во тримесечие – седмици 1 до 12

  • Посетете Вашия лекар

    • Веднага щом имате съмнения, че сте бременна, посетете Вашия лекар. Той може да потвърди, че сте бременна, да определи термина и да Ви помогне да планирате програма за здравните Ви грижи преди раждането.

  • Запазете си часове за контролни прегледи преди раждането

    • Ще трябва да правите редовни контролни прегледи през цялата си бременност, за да сте сигурни, че всичко се развива добре. Първото Ви посещение преди раждането трябва да бъде между 10-та и 16-та седмица.

  • Помислете за контролни изследвания

    • От около 11-та седмица ще Ви се предложи да правите кръвни изследвания и ултразвукови изследвания за проверка на развитието на Вашето бебе. Вашето първо ултразвуково изследване ще бъде между 8-та и 12-та седмица.

  • Изберете болницата или родилен център

    • Веднага след като разберете, че сте бременна, обсъдете възможностите за раждане с Вашия лекар и се запишете в болницата.

  • Започнете да приемате мултивитамини за бременни всеки ден, ако все още не сте започнали

    • Елевит съдържа оптимално ниво на комбинирани фолиева киселина, желязо и йод сред мултивитамините за бременни в България*. Клинично е доказано3, че фолиевата киселина намалява риска от дефекти на невралната тръба като спина бифида, желязото помага за предотвратяване на недостига на желязо в диетата, а йодът е важно хранително вещество за развитието на мозъка на Вашето бебе.

      Препоръчва се да приемате Елевит ежедневно в продължение на най-малко 1 месец преди да забременеете и по време на бременността.

  • Овладейте сутрешното неразположение

    • Ако се нуждаете от помощ за овладяване на симптомите на сутрешно неразположение като гадене и повръщане, може да опитате някои от тези често използвани средства за облекчаване на гаденето и повръщането.

  • Спрете пушенето

    • Препоръчва се да спрете пушенето веднага след като имате съмнения, че сте бременна, ако все още не сте го направили.

  • Спрете алкохола

    • Най-безопасно е да избягвате консумацията на алкохол, докато сте бременна и кърмите.

  • Хранете се здравословно

  • Намалете кофеина

    • Опитайте се да приемате по-малко от 200 mg кофеин на ден. Това е еквивалентно на около 2 кафета еспресо. Не забравяйте, че кофеин се съдържа също и в шоколада, чая, някои безалкохолни и енергийни напитки.

  • Правете редовно физически упражнения

    • Бъдете активна и се опитвайте да правите всеки ден умерени физически упражнения, като ходене или плуване, в продължение на 30 минути.

  • Проверете правото си на отпуск по майчинство

    • Попитайте своя работодател относно правото Ви на отпуск по майчинство.

  • Претенции за финансова помощ от държавата

    • Държавата отпуска редица финансови помощи, за които можете да кандидатствате. Проверете дали можете да ползвате платен отпуск поради раждане на дете или за преимуществено семейно облагане.

  • Запишете се за получаване по електронната поща на нашия безплатен наръчник седмица по седмица

    • Ние ще Ви изпращаме всяка седмица имейл, за да Ви покажем развитието на Вас и Вашето бебе. Запишете се сега в дъното на страницата, лесно е!

  • Престанете да почиствате котешката тоалетна

    • Ако имате котка, носете гумени ръкавици, когато почиствате котешката тоалетна, или помолете някой друг да го направи, тъй като те може да съдържат болестотворни бактерии. Ако се грижите за градината, също е добра идея да носите ръкавици.

2-ро тримесечие – седмици 13-та до 26-та

  • Направете контролните изследвания за второто тримесечие

    • Това обикновено са изследване на кръвта между 15-та и 18-та седмица и ултразвуково изследване между 18-та и 20-та седмица за проверка на развитието на Вашето бебе.

  • Включете се в група за бъдещи родилки

    • Споделете своите преживявания и получете подкрепа от други бременни жени, на които им предстои раждане около същото време като Вас.

  • Направете план за раждане

    • Обсъдете предпочитанията си за раждане с Вашия личен лекар и Вашия партньор и си съставете план за раждане. Може да го направите колкото искате подробно – ако искате да слушате Моцарт в родилната зала, отбележете го!

  • Запишете се в класове за бъдещи майки

    • В тези полезни класове ще обяснят какво да очаквате по време на раждането, възможностите за облекчаване на болката, физическата активност по време на бременност и основните представи за грижите за детето като хранене и успокояване. Това е също възможност да задавате въпроси, да обсъждате своите чувства и да се срещнете с бъдещи родители от района.

  • Научете за кърменето

    • Кърменето на Вашето бебе е от голяма полза за здравето както на Вас, така и на Вашето дете. Ако възнамерявате да кърмите, акушерката ще Ви покаже как става това.

  • Правете упражнения за тазовото дъно

    • Мускулите на тазовото Ви дъно може да отслабнат поради напрежението около бременността и раждането, което може да доведе до изпускане на пикочния мехур. Тези лесни упражнения ще Ви помогнат да стегнете мускулите си.

  • Помислете за грижите за детето

    • Ако възнамерявате да се върнете на работа след раждането на бебето, проверете какви възможности за грижи за детето се предлагат в мястото, където живеете. Някои от тях трябва да се ангажират предварително, така че запишете се за предпочитаните от Вас услуги, преди да родите.

  • Купете си дрехи за бременни

    • Вероятно сте забелязали, че дрехите Ви вече не Ви стоят добре - време е да потърсите дрехи за бременни! Ще имате нужда също и от сутиен за бременни.

3-то тримесечие – седмици 27 до раждането

  • Купете или вземете под наем важни за бебето неща

    • Освен мебели за детската стая, ще имате нужда от бебешка количка, дрехи за бебето, памперси, козметика и други много важни неща. Има много възможности да купите нови или може би да вземете назаем от приятели и роднини с по-големи деца.

  • Купете си друг сутиен за бременни

    • Първият сутиен за бременни, който сте купили, вече ще е станал тесен за Вашите гърди, така че ще трябва друг размер след около 28 седмици.

  • Снабдете се със седалка за бебе в колата

    • Когато са в колата, децата под 6 месеца трябва да бъдат добре обезопасени в разрешено, обърнато назад столче. Ще трябва да доведето Вашето ново бебе вкъщи от болницата, така че е по-добре да го инсталирате от рано. Актуалните указания за детско столче може да намерите на Kidsafe website.

  • Пригответе си багажа за болницата

    • Може да се наложи да отидете в болницата бързо, така че пригответе си багажа да е готов за тръгване. Не забравяйте, че трябва да включите също и нещата за бебето.

  • Пригответе детската стая

    • Пригответе стаята на бебето, така че да е готова, когато се върнете вкъщи от болницата.

*От март 2014 г.