Начин на живот през бременността

Тези 12 съвета за начин на живот ще защитят растящото бебе и ще Ви помогнат да се наслаждавате на по-здравословна бременност.

След като вече сте бременна, ще трябва да направите някои избори за начин на живот през бременността, които ще помогнат да се запази Вашето бебе възможно най-здраво. Поддържането на физическа активност и доброто хранене са важни фактори, но може да се наложи да преразгледате някои от ежедневните си навици.

Нашите 12 съвета за начин на живот ще Ви помогнат да разберете как малки промени в ежедневните Ви навици ще Ви дадат възможност да се наслаждавате на здравословна бременност.

 

1. Хранете се с добре балансирана диета

Като бъдеща майка, за Вас ще бъде полезно да спазвате следните съвети за здравословно хранене с богати на фибри нискомаслени храни, които ще Ви дадат енергия и ще помогнат за осигуряване на Вашите хранителни нужди и нуждите на растящото бебе.

Добре балансираната, разнообразна диета ще бъде полезна по време на бременност, като трябва да знаете кои храни да опитвате и кои да избягвате
2. Изключете или намалете някои храни и напитки

Някои храни и напитки трябва да се намалят или да се изключат от Вашата диета по време на бременност. Нещата, които трябва да избягвате напълно, включват алкохол и някои деликатесни храни. Кофеин и някои видове риба трябва да се консумират само в малки количества, просто за да сте сигурна. Научете повече за тези храни на нашата страница за хранене при бременност

3. Приемайте хранителна добавка с мултивитамини и минерали за бременни, като Елевит, през цялата си бременност

Когато сте бременна, препоръчителният прием за някои хранителни вещества се повишава с до 150%, така че дори при най-добри намерения може да не получите достатъчно само от диетата. Елевит съдържа много важни витамини и минерали, които ще помогнат да посрещнете повишените си хранителни нужди. Елевит съдържа съдържа оптимално ниво на комбинирани фолиева киселина, желязо и йод сред мултивитамините за бременни в България*. Клинично е доказано3, че фолиевата киселина намалява риска от дефекти на невралната тръба като спина бифида. Желязото помага за предотвратяване на недостига на желязо, а йодът е важно хранително вещество за развитието на мозъка на плода.

4. Обработвайте храната внимателно

Лесните мерки като миенето на ръцете преди пипането на храната, поддържането на кухненските плотове чисти, миенето на пресните плодове и зеленчуци, добрата топлинна обработка на храната и съхраняването й при правилната температура ще помогнат да запазите Вашето здраве и здравето на Вашето развиващо се бебе.

5. Посещавайте училища за бременни и училища за кърмене

При тези групови сеанси бъдещите майки се учат какво да очакват по време на тяхното вълнуващо ново пътешествие и как да се приготвят за раждането. Те са създадени, за да Ви помогнат да се справите по-ефективно с трудностите на бременността, раждането и родителските грижи.

6. Овладейте сутрешно неразположение

Освен бременността, сутрешното неразположение може също да повлияе начина Ви на живот. Има полезни съвети, които ще помогнат за намаляване на честотата и тежестта на симптомите на сутрешно неразположение като гадене и повръщане.

7. Намалете запека и киселините

Бременността може да причини запек и киселини. Някои често използвани средства за тези оплаквания може да Ви донесат облекчение.

8. Поддържайте редовно физическа активност

Важно е да сте активни през цялата бременност, за да сте в добра форма, да намалите стреса и да се приготвите за раждането. Постарайте се да поддържате умерена физическа активност в продължение на най-малко 30 минути като ходене или плуване, за предпочитане всеки ден. Ако вече правите редовно физически упражнения, може да се наложи да намалите малко нивото, за да не прекалите. Уморителни упражнения, спортове с пълен контакт и активности, при които може да паднете, засега се изключват. Говорете с Вашия лекар, ако не сте сигурни в нещо.

Yoga

9. Започнете упражнения за тазовото дъно

С напредването на бременността мускулите на тазовото дъно ще бъдат под напрежение. Включете някои упражнения за тазовото дъно в ежедневието си, за да заздравите пикочния си мехур по време на и след бременността.

10. Избягвайте алкохол, психоактивни вещества за повлияване на настроението и спрете пушенето

Най-безопасно е да избягвате всякакъв алкохол и психоактивни вещества за повлияване на настроението по време на бременността и докато кърмите. Препоръчително е да спрете да пушите веднага след като разберете, че сте бременна, ако вече не сте го направили.

Важно е да бъдете активна през цялата бременност, за да сте в добра форма, да намалите стреса и да се приготвите за раждането
11. Погрижете се допълнително за зъбите и венците си

Когато сте бременна, почиствайте внимателно венците си с четка и стоматологични конци, тъй като те може да се раздразват по-лесно. Ако сте имала сутрешно неразположение, изплакнете устата си с вода и избягвайте четкането на зъбите непосредствено след това, за да намалите ефектите на киселината. Когато отидете на стоматолог, информирайте го, че сте бременна.

12. Стойте настрана от котешките изпражнения!

Ако имате котка, носете гумени ръкавици, когато почиствате котешката тоалетна, или помолете някой друг да го направи, тъй като те може да съдържат болестотворни бактерии. Ако се грижите за градината, също е добра идея да носите ръкавици.

Бъдете добре информирана за Вашата бременност със списък за проверка…

Ние съставихме подробен списък от неща, които трябва да правите при напредване на Вашата бременност. Прочетете и разпечатайте нашия полезен списък при бременност и го използвайте като указание.

 

*От март 2014 г.

Литература:

1. „Препоръки за здравословното хранене за населението в България, 18-65 години“, София 2006, ст.н.с. д-р Стефка Петрова, дм и колектив

2. „Препоръки за здравословно хранене на кърмачета“ , ст.н.с. д-р Стефка Петрова, дм и колектив

3. p. 50. Kondo, A., et al. Neural tube defects: prevalence, etiology and prevention. International Journal of Urology, 2009. 16(1); p. 49-57 World Health Organization, Standards for maternal and neonatal care, 2007

4. Продуктова информация Елевит

Започнете тук, ако сте....