Съвети от специалисти при планиране на бременност

Съвети от Елевит, витамини за бременни №1 в света, и специалисти по акушерство и гинекология д-р Елена Пирнарева и д-р Сергей Славов, Майчин дом София

Изтегли в PDF

Планирането на бременността е един от най-вълнуващите моменти, но не винаги е лесна задача. Грижите за доброто здраве на жените в детеродна възраст трябва да са основна част от профилактичните гинекологични прегледи. Голяма част от бременностите по принцип не са планирани, поради което е възможно да не настъпят при най-добрите условия.

За правилното протичане на една бременност е необходимо да се вземат някои мерки още преди настъпването ѝ, които да продължат и след това.
Около 30% от бременните започват пренаталните грижи в началото на втория триместър на бременността - след 13-та гестационна седмица. А тогава вече е завършил важният период на органогенеза (процесът на образуване на органите на бебето), който протича между 3-та и 10-та гестационна седмица.

Планиране на бременност

Преди планиране на бременност е препоръчително да преминете профилактичен преглед за някои чести заболявания и да проследите кръвното си налягане и индекса на телесната си маса (BMI). Ако страдате от хронични заболявания като хипертония, бронхиална астма, диабет, нарушения във функцията на щитовидната жлеза, сърдечно-съдови, неврологични и автоимунни заболявания, преди да забременеете се уверете, че са под контрол, за да не се отразят негативно както върху Вашето здраве, така и върху това на бебето.

Важна част от грижите Ви в този период трябва да включват:

  • правилен хранителен режим;
  • нормализиране на телесното тегло;
  • скрининг и лечение на инфекциозни заболявания;
  • ограничаване на приема на медикаменти, които могат да окажат негативно влияние върху развитието на органите на плода.

Трябва да ограничите приема на алкохол и цигари, както и да избягвате вредни влияния от околната среда. Тези фактори могат да окажат негативен ефект както върху фертилитета, така и върху протичането на бременността Ви.

Рисковете при отлагане на бременността

Възрастта на жената е от първостепенно значение за бременността и раждането. Средната възраст, при която жените раждат първото си дете непрекъснато се увеличава в световен мащаб. При жените, които отлагат раждането за по-напреднала възраст, се наблюдава повишен риск от усложнения на бременността и дори невъзможност за зачеване. Осигуряването на адекватна информация относно рисковете в напреднала възраст може да Ви помогне да вземете информирано решение за оптималната възраст за раждане. Важно е да знаете, че вероятността за забременяване започва да намалява след 32-годишна възраст. С напредване на възрастта и съпътстващите бременността заболявания и усложнения стават по-чести. Те могат да бъдат:

  • извънматочна бременност;
  • спонтанни аборти;
  • хромозомни заболявания на плода;
  • развитие на плацента превия (плацента, намираща се необичайно ниско в матката);
  • гестационен диабет
  • прееклампсия (характеризира се с повишено кръвно налягане, белтък в урината и отоци);
  • преждевременно раждане.

Важно е да знаете, че и вероятността да възникне необходимост от раждане с цезарово сечение, когато сте в по-напреднала възраст, е по-висока.

Когато бременността закъснява

Повечето жени забременяват в първите 6 месеца от началото на опитите.

Редица проучвания доказват, че между 82-85% от двойките, желаещи бременност, успяват в първите 12 месеца от началото на опитите.
Ето защо специалистите съветват, ако сте на възраст до 35 години и след 1-годишен период на опити все още не сте забременяла, да се изследвате с партньора Ви и при необходимост да започнете лечение на стерилитет. Ако сте над тази възраст, започнете изследванията по-рано - след 6-месечни неуспешни опити за забременяване. А ако сте над 40-годишна възраст, съветът на специалистите е да не губите време и с партньора Ви да се консултирате с лекар веднага. Препоръчително е да не изчаквате 6 месеца в опити за забременяване и, ако имате анамнеза за олиго/аменорея, тазова възпалителна болест, тазови хирургични интервенции, химио или лъчетерапия или ендометриоза.

Установяване на стерилитет

Обичайно изследването на двойките със стерилитет е насочено към търсене на най-честите причини за безплодие. Препоръчва се подробна анамнеза и се извършва физически преглед. Някои от първоначалните изследвания включват:

  • Спермограма за доказване на мъжки фактор за стерилитет;
  • Доказване на нормална овулаторна функция;
  • Проверка на проходимостта на маточните тръби и изследване на маточната кухина;
  • Тестове за оценка на яйчниковия резерв

Изследването на овулаторната функция при жената е ключов момент от диагностиката, тъй като смущенията в овулацията са сред най-честите причини за стерилитет и засягат около 21% от случаите. Жените с редовен менструален цикъл и предменструални симптоми обичайно имат овулация. В дните около овулацията цервикалната слуз става по-обилна, прозрачна и разтеглива. И точно тогава е важно да се осъществяват полови контакти. Ако с партньора Ви имате притеснения относно фертилитета, е важно да знаете, че

половия контакт на всеки 2-3 дни оптимизира шансовете за забременяване.
Тогава са най-добри показателите на семенната течност - общ брой, подвижност и морфология на сперматозоидите. Шансът за забременяване е най-висок един-два дни преди и в деня на овулацията Ви.
Доказването на овулация може да се осъществи с помощта на някои изследвания като това за установяване на нивото на серумния прогестерон, на пика на лутеинизиращия хормон (LH) или чрез проследяване на растежа и изчезването на доминантния фоликул в яйчника.
При липса на овулация може допълнително да се изследват серумните нива на пролактин, TSH, както и потенциалното наличие на поликистозен овариален синдром (PCOS).

Диагностика и проследяване на бременността

В ежедневната практика ултразвуковото (ехографско) изследване е основен метод за диагностика и проследяване на бременност. Чрез него се проследяват структурни и хромозомни аномалии при плода и се оптимизират предродилните грижи за благоприятен период на бременност и раждане. При нормална бременност то се извършва в 3 периода - 11-13, 20-22 и 30-32 гестационна седмица (г.с).

Ултразвуковото изследване по време на първи триместър на бременността (11-13 г.с.) има за цел да установи:

  • диагноза на вътрематочна бременност, плоден сак, жълтъчно мехурче и ембрион/плод;
  • сърдечна дейност на ембриона;
  • диагноза на тубарна бременност или бременност с неясна локализация;
  • диагноза на гроздовидна бременност;
  • точната гестационна възраст на ембриона чрез ранна биометрия, която включва парието-сакрален диаметър (crown rump length-CRL) и средния диаметър на гестационен сак;
  • хориалност и амниалност при многоплодна бременност;
  • структурни аномалии на eмбриона;
  • измерване на нухална транслуценция на плода (дебелината на натрупаното количество течност в тилната област на плода)
  • хромозомни аномалии на плода;
  • оценка на фетална морфология;
  • патологични промени свързани с матката и/или яйчниците.

Ултразвуковото изследване в първия триместър на бременността се извършва чрез трансабдоминален (през корема) или трансвагинален (през вагината) достъп. Всеки преглед трябва да бъде писмено документиран с включено подробно описание на измерените ултразвукови показатели. Извършва се с ехографска апаратура, която позволява сканиране в реално време.

Ултразвуковото изследване по време на втори (20-22 г.с.) и трети (30-32 г.с.) триместър има за цел да установи:

  • гестационната възраст на плода;
  • позицията на плода/плодовете при едноплодна или многоплодна бременност;
  • състоянието и движенията на плода;
  • количеството околоплодна течност;
  • отношението на плацентата спрямо вътрешния отвор на цервикалния канал;
  • състоянието на маточната шийка;
  • феталната биометрия - бипариетален диаметър (BPD), обиколка на глава (HC), обиколка на корема (AC), дължина на бедрената кост (Fl), очаквано тегло на плода (EFW);
  • феталния растеж и евентуалните нарушения при него;
  • феталната морфология
  • кръвообръщението и функцията на плацентата чрез Доплерово изследване

Биохимичен скрининг

Биохимичният скрининг включва ултразвуково изследване на определени показатели на плода и тест на кръв от бременната. Той може да се извърши в първия триместър на бременността (БХС I) – т. нар. ранен скрининг - от 11 до 13 г.с.+ 6 дни или във втори триместър на бременността (БХС II) – т. нар. късен скрининг - от 14 г.с.+4 дни до 20 г.с.+6 дни. Ултразвуковото изследване на плода се извършва преди вземането на венозната кръв (не по-рано от 72 часа). За оценка на риска от скрининга изключително важно и с голяма тежест е точността на ултразвуковите показатели. Затова е от съществено значение изследването да бъде извършено от АГ специалист по фетална морфология.

Биохимичният скрининг не е диагностика, а само оценка на риск за раждане на дете със синдром на Даун (тризомия 21), синдром на Едуард (тризомия 18), синдром на Патау- (тризомия 13) в конкретната бременност и затова е препоръчително резултатите да бъдат интерпретирани от квалифициран специалист.

При двуплодна бременност е възможна оценка на риска за синдром на Даун само в първи триместър (БХС I).

На всички бременни се препоръчва специализирано изследване фетална морфология в 19-23 гестационна седмица, на 3D и 4D ултразвук при квалифициран АГ специалист.

Бременност и хранене

Бременността е период на интензивен фетален растеж и развитие, както и на промени в майчиния организъм. Здравословният хранителен режим може да ти осигури правилно протичане на тези процеси. Ето защо е добре да го започнеш преди забременяването и да го следваш по време на бременността и кърменето.

Трябва да приемаш достатъчни количества плодове и зеленчуци, пълнозърнести храни и достатъчно количество протеинии, и да ограничите прекомерната употреба на мазнини. Важно е да консумирате храни с висока хранителна стойност спрямо калориите като зеленчуци, ядки и кисело мляко. Трябва да избягвате храни с висок калориен и нисък хранителен състав – газирани напитки, десерти, пържени и мазни храни.

Важна част от хранителния режим преди и по време на бременността Ви е правилният прием на витамини и минерали. Когато те не могат да се набавят в достатъчно количество с храната, може да приемаш хранителни добавки. Допълнителен прием се налага и при някои състояния като многоплодна бременност, тютюнопушене, юношеска възраст, вегетарианска диета, заболявания на стомашно-чревния тракт и др.

Преди и по време на бременността е важно да приемаш и 0.4 – 0.8 милиграма фолиева киселина всеки ден. Тя намалява честотата на дефектите на невралната тръба на плода с близо 75%. Важна част от хранителния ти режим трябва да бъде и достатъчния прием на омега-3-мастни киселини. Те се съдържат в голямо количество в рибата, но можеш да си ги набавяш и под формата на добавки. Предполага се, че омега мастните киселини оказват позитивен ефект върху феталния растеж и развитие, особено на мозъка и ретината на плода. Също така има доказателства, че се намалява честотата на преждевременно раждане.

Когато преди и по време на бременността полагате добри грижи за себе си, можеш да очаквате редица положителни резултати като:

  • Намаляване на усложненията през бременността и раждането;
  • Намаляване на честотата на преждевременно раждане и ниско тегло при раждането;
  • Намаляване на честотата на аномалии на плода;
  • Предпазване на плода от неонатални инфекции;
  • Намаляване на риска от заразяване на детето с някои инфекции предавани по полов път, вкл. СПИН;
  • Намаляване на риска от диабет тип 2 и сърдечно-съдови заболявания в по-късен етап от живота.

12 съвета, които ще предпазят Вас и бебето Ви

След като вече сте бременна, е добре да промените начина си на живот, така че да помогнете за доброто здраве на бебето си. Нашите 12 съвета за начин на живот ще Ви помогнат да разберете как малки промени в ежедневните навици ще Ви дадат възможност да се наслаждавате на здравословна бременност.
1.Хранете се с добре балансирана диета
Като бъдеща майка, е добре да се храните здравословно и да консумирате богати на фибри нискомаслени храни. Те ще Ви дадат енергия и ще Ви помогнат за осигуряване на Вашите и на бебето хранителни нужди. Не забравяйте, че най-важна е добре балансираната и разнообразна диета – плодове, зеленчуци, зърнени храни, чисто месо, риба, яйца и млечни продукти.
2.Изключете или намалете някои храни и напитки
По време на бременността трябва да изключите от менюто си или да намалите консумацията на някои храни и напитки. Избягвайте напълно алкохола и някои деликатесни храни и приемайте само в малки количества кофеин (до 200 мг на ден) и някои видове риба, които съдържат повече живак (акула, риба меч, марлин и др.)
3.Приемайте хранителна добавка с мултивитамини и минерали за бременни
Препоръчителният прием за някои хранителни вещества по време на бременност се повишава с до 150%. Ето защо е необходимо да си ги набавите като приемате всеки ден хранителна добавка с мултивитамини и минерали, като например Елевит.
4.Обработвайте храната внимателно
Лесните мерки като миенето на ръцете преди пипането на храната, поддържането на кухненските плотове чисти, миенето на пресните плодове и зеленчуци, добрата топлинна обработка на храната и съхраняването й при правилната температура ще Ви помогнат да запазите както Вашето здраве, така и здравето на бебето Ви.
5.Посещавайте училище за бременни и за кърмене
При тези групови сеанси бъдещите майки се учат какво да очакват по време на бременността и как да се подготвят за раждането. Училищата за бременни и за кърмене ще Ви помогнат да се справите по-ефективно с трудностите на бременността, раждането и родителските грижи.
6.Овладейте сутрешното неразположение
До 80% от жените може да имат сутрешно неразположение със симптоми като гадене и повръщане през 1-вото тримесечие. За да намалите честотата и тежестта им, Ви съветваме:

  • Избягвайте миризми и храни, от които ти се гади;
  • Опитайте различна храна и напитки, за да разберете кои облекчават симптомите Ви;
  • Яжте на малки порции редовно през целия ден;
  • Яжте храни, които са бедни на мазнини и са лесно смилаеми, като хляб, ориз и паста или опитайте леки закуски с високо съдържание на протеини като твърдо сирене;
  • Избягвайте мазни, пикантни храни и газообразуващи зеленчуци;
  • Пийте най-малко 2 литра вода на ден, за да не се дехидратирате;
  • Опитайте се да взимате хранителна добавка за бременни вечер.

7.Намалете запека и киселините
Бременността може да Ви причини запек и киселини. За да се справите със запека, яжте много храни с високо съдържание на фибри, пийте много вода и правете редовно физически упражнения. Някои от триковете за справяне с киселините са да ядете на малки порции редовно, да избягвате пържени, пикантни и тлъсти храни, да пиете по-малко течности по време на хранене. '
8.Поддържай редовно физическа активност
За да сте в добра форма, да намалите стреса и да се подготвите за раждането, е важно да сте активна през цялата бременност. Постарайте се да поддържате умерена физическа активност в продължение на най-малко 30 минути на ден като ходене или плуване. Не забравяйте – не бива да прекалявате с натоварването.
9.Започни упражнения за тазовото дъно
С напредването на бременността мускулите на тазовото дъно ще бъдат под напрежение. Затова е важно да включите някои упражнения за тазовото дъно в ежедневието си. Така ще заздравите пикочния си мехур по време на и след бременността.
10.Избягвайте алкохол, психоактивни вещества за повлияване на настроението и спрете пушенето
Най-безопасно е да избягвате всякакъв алкохол и психоактивни вещества за повлияване на настроението по време на бременността и докато кърмите. Препоръчително е и да спрете да пушиш веднага след като разберете, че сте бременна.
11.Погрижете се допълнително за зъбите и венците си
По време на бременността почиствайте внимателно венците си с четка и стоматологични конци, тъй като могат да се раздразват по-лесно. Ако се наложи да отидете на стоматолог, не забравяйте да го информирате, че сте бременна.
12.Стойте настрана от котешките изпражнения
Ако у дома имате котка, носете гумени ръкавици, когато почиствате котешката тоалетна, или помолете някой друг да го направи, тъй като те може да съдържат болестотворни бактерии. Ако се грижите за градина, също е препоръчително да носите ръкавици.