Съвети преди зачеване

Следвайте някои лесни съвети за начина на живот, когато се подготвяте за бременност. Те ще Ви помогнат да се приготвите за зачеване и да дадете на Вашето бебе най-добрия старт в живота.

Вашите шансове за забременяване се повлияват от редица подаващи се на въздействие фактори като диетата, теглото Ви, тютюнопушене и физическа активност. Може да се наложи да коригирате някои от обичайните си навици за по-добър шанс за зачеване.

Тези 13 съвета за начина на живот ще помогнат на Вас и Вашия партньор да имате дете.

Грижете се за себе си

 
1. Разберете добре Вашите хранителни нужди

Хранете се с добре балансирана диета, богата на пресни плодове и зеленчуци, протеини с добро качество, пълнозърнести продукти, нискомаслени млечни продукти и много вода. Доброто майчино хранене ще помогне Вашето бебе да получи най-добрия старт в живота.  

Опитвайте се да избягвате вещества, които могат да предизвикат проблеми със зачеването и с бременността, като алкохол, психоактивни вещества за повлияване на настроението, храни, които може да са заразени с бактерията Listeria (като меки сирена, студени меса, предварително приготвени салати и сурови яйца) и риба, съдържаща високи нива на живак. Препоръчително е също да намалите до минимум дневния прием на кофеин. Вижте повече на нашата страница за планиране на храненето. 

Хранете се с добре балансирана, много разнообразна диета, богата на пресни плодове и зеленчуци. Доброто майчино хранене ще помогне Вашето бебе да получи най-добрия старт в живота
2. Приемайте хранителна добавка за бременни, когато планиране бременност

Бременността е един от периодите с най-големи изисквания към храненето в живота на жената, а значението на доброто хранене на майката за здравето, както на майката, така и на бебето, е широко известно.

По време на бременност нуждите от някои основни хранителни вещества се повишава. Въпреки най-добрите намерения, посрещането на тези допълнителни хранителни нужди само с диетата може да бъде трудно. Приемът на хранителна добавка с мултивитамини и минерали за бременни като Елевит може да помогне за набавяне на необходимите жизнено важни хранителни вещества и за покриване на нуждите както на майката, така и на бебето. 

През първите седмици на бременността започват да се формират важни органи на Вашето бебе, а това е времето, когато Вие може дори да не знаете, че сте бременна, така че е важно да започнете да приемате хранителна добавка за бременни ежедневно най-малко 1 месец преди да започнете да се опитвате да забременеете. 

3. Бъдете здрави и поддържайте добра хранителна хигиена

Намалете вероятността за хранителна инфекция чрез правилно отношение към храната. Поддържайте чисти всички кухненски прибори и повърхности, мийте щателно ръцете си и пресните плодове и зеленчуци, обработвайте добре Вашата храна топлинно и съхранявайте всичко на правилната температура.

4. Поддържайте редовно физическа активност

Поддържането на физическа активност намалява риска от някои хронични здравни проблеми и подобрява общото Ви състояние. 

„Препоръки за здравословното хранене за населението в България“ очертават минималната физическа активност, необходима, за да сте здрави. Поддържайте физическата си активност като направите малки промени, като използване на стълбите вместо асансьор и физически упражнения с умерена интензивност в продължение на най-малко 60 минути, като бързо ходене или плуване, по възможност всеки ден.

Все пак не прекалявайте. Твърде много физически упражнения може да повлияят Вашите хормони и това може да затрудни зачеването.

Couple walking in woods

5. Следете за теглото си

Поддържането на здравословно тегло е много важно, когато се опитвате да забременеете. Вашите шансове за забременяване се намаляват, ако сте с твърде високо или твърде ниско тегло, главно поради хормонален дисбаланс.

За да изчислите идеалното тегло за Вашия ръст, трябва да изчислите Вашия индекс на телесна маса (ИТМ). Може да направите това като разделите своето тегло в килограми на Вашия ръст в метри, или да използвате онлайн калкулатор на ИТМ. 
 
Идеалният ИТМ е между 18.5 и 24.99. Ако е необходимо да отслабнете или да наддадете на тегло, за да бъдете в здравословните граници, говорете с Вашия лекар как най-добре да постигнете това. 

Намаляването на нивата на стрес може да повиши шансовете Ви за забременяване
6. Спрете пушенето

Тютюнопушенето причинява редица здравни проблеми и може да засегне плодовитостта както при мъжете, така и при жените. Ако Вие или Вашият партньор пушите, планирането на бебе е чудесна причина двамата да се откажете. 

Ако се нуждаете от съвет и подкрепа за отказване от пушенето, говорете с Вашия лекар. 

7. Намалете стреса

Съвременният ритъм на живот и усилието да направите бебе може да Ви накарат да се чувствате уморена и стресирана. Намаляването на нивата на стрес, например с техники за релаксиране, може да повиши шансовете Ви за забременяване. Активности като йога, тай чи или медитация може да бъдат полезни.

8. Избягвайте прегряване

Избягвайте прекомерната горещина в сауна или спа, когато се опитвате да забременеете. Мъжете може също да подобрят здравето на спермата и броя на сперматозоидите, като не се прегряват.

9. Не пипайте котешки изпражнения

Котешките изпражнения може да са носители на бактерии, които могат да бъдат вредни, така че е най-добре да носите ръкавици, когато почиствате котешката тоалетна, или да помолите някой друг да направи това. Поради същата причина носете ръкавици, когато работите в градината.

Уверете се, че сте готови

 
10. Прегледайте своите финанси

Финансовата подготовка на Вас и Вашия партньор за пътешествието, което ви предстои, е много важна. Уверете се, че двамата сте финансово стабилни и сте планирали допълнителните разходи, свързани с появата на бебето.

11. Разпитайте своите близки за фамилната анамнеза

Ако имате възможност, важно е да познавате фамилната анамнеза, когато планирате бременност. Тя може също да играе роля във Вашия живот и живота на Вашето бебе. Може да се наложи да обсъдите някои въпроси за здравето във Вашите семейства с Вашия лекар, преди да започнете да се опитвате да правите бебе, за да определите дали някои фактори може да повлияят бременността Ви или развитието на Вашето бебе.  

12. Говорете със семейството и приятелите си

Ако Ви е удобно, добра идея е също да говорите с близките си роднини и приятели за желанието Ви да си родите дете. Това може да помогне на Вас и Вашия партньор по-добре да разберете какво означава това и нещата, за които трябва да се подготвите. Това може също да осигури на двама Ви важна подкрепа. 

13. Готови ли сте за пътешествието, което ви предстои?

Макар че перспективата да си имате дете е вълнуваща, добре е да говорите с Вашия партньор, преди нещата да са напреднали твърде много. Проверете дали Вашия партньор споделя Вашите намерения и дали и двамата сте емоционално подготвени да имате дете. 

Но това не е всичко...

Ние сме подготвили подробен списък на нещата, които трябва да се направят, преди да се опитате да си имате бебе. Прочетете и разпечатайте нашия полезен списък за проверка преди забременяването, който ще Ви помогне да се подготвите за здравословна бременност.

Започнете тук, ако сте....